zondag 27 maart 2011

Consumeren

Vandaag stond op het programma: Consumeren

Wat koop je allemaal en is dat eigenlijk wel nodig? 
Ik heb er nogal een handje van om te gaan "shoppen" voor "iets leuks". Vooral knutselspulletjes en prulletjes zijn hierbij favoriet. Mijn hele huis staat dus tjokvol met onzin dingen die ik "ooit nog eens wellicht wel eens misschien nodig zou kunnen hebben". Een opruimcursus bij een niet nader te noemen zweeds woonwarenhuis bracht een beetje verlichting in het koopgedrag, maar ik heb er nog steeds een handje van dat ik graag dingen koop. En maar moeilijk afscheid kan nemen van mijn spullen. 
Ik woon alleen in een eengezinsflat en ondanks dat de rest van het huishouden bestaat uit een beestenboel van 3 katten en 2 konijnen zou ik toch niet zoveel spullen moeten hebben dat ik de flat daadwerkelijk vol heb. Inclusief de kelderbox. Een van mijn meest gebruikte zinnen wanneer iemand iets nodig heeft is "ow, dat heb ik wel, momentje". Erg handig natuurlijk, maar ik heb vooral ook heel veel dingen die ik echt niet meer ga gebruiken. Stapels tijdschriften, nog grotere stapels creatieve uitspattingen die ik uit moet zoeken, dozen vol kleding in 6 verschillende maten (I kid you not) die weg kan etc etc. Allemaal onder het mom van "dat komt misschien wel eens van pas", "dat vind ik leuk", "dat heeft emotionele waarde" of "dat wil ik nog verkopen want dat is nog best wat waard". Vooral die laatste is een grote stapel. Ik noem het tijdgebrek dat die dingen nog niet verkocht of weg zijn, maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat het vooral een kwestie van willen is. 

Anyway, voor mij is het deze week dus een uitdaging om niets te kopen. Vooral geen dingen om mezelf te belonen voor iets goeds, of iets wat "o zo handig is" of waar ik ineens "echt niet buiten kan". 

Met mijn agenda erbij gepakt heb ik deze week écht nodig:
-eten (al zou dat pas zaterdag moeten zijn, ik heb nog ruim voldoende in huis)
-kattenvoer
-drinken tijdens het uitgaan.

Vrijdag staat er een concert gepland waar ik al maanden kaarten voor heb. Bij die locatie kan ik gelukkig gewoon kraanwater drinken en dat vind ik ook erg lekker, dus dat is geen straf. Dat doe ik normaal al haha. En zaterdagnacht ben ik bij een enorm groot feest wat ook al maanden geleden gepland was, waar helaas het water 5 euro per flesje is. Wat je ook niet bij kunt vullen omdat je geen dopje erbij krijgt. Gelukkig weet ik dat nu al van tevoren dus kan ik een dopje meenemen voor een flesje. Als dat door de security heenkomt uiteraard. Zou me niets verbazen als dat zo verdomd strak is dat zelfs een dopje van een flesje niet binnenkomt. Lame.

Goed. Uitdaging dus, maar ik vind dat het gaat lukken. Ik heb een bibliotheekpas sinds 2 weken. Een nieuwe spelcomputer siert sinds dit weekend mijn huiskamer met dank aan de impulsiviteit van mijn vriend, waar ik hem heel dankbaar voor ben overigens! en ik heb voor de rest alles wat ik maar nodig kan hebben toch wel in huis. Met dank aan jaren en jaren van "verzamelwoede" :P

Vandaag begon het dus eigenlijk al, maar vandaag heb ik niets anders gedaan dan ontspannen op de bank en ik heb zelfs niet online gewinkeld. Toch wel een voordeel van geen koopzondagen hebben ;)

Voor wie nieuwsgierig is naar waar onze spullen vandaan komen en waar ze heengaan:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten