zondag 27 maart 2011

No Impact Week

No Impact Week? De wát?


Vandaag was het dan zo ver:
de allereerste nederlandse No Impact Week ging van start. Naar aanleiding van de documentaire "Taste the Waste" ( http://www.tastethewaste.nl/ ) ben ik wat verder gaan zoeken op twitter wat andere mensen voor reacties hadden op deze toch wel heftige docu. Zo kwam ik uiteindelijk op de twitter van de No Impact Week. 


Even de korte uitleg dus wat het inhoudt :)

Ik ben wat een aantal dingen betreft al vrij low impact. Ik eet zeker niet dagelijks vlees en heb sinds 2 weken het Odin Combi pakket ( http://www.odin.nl ) waarbij ik seizoens groenten en fruit krijg die biologisch is. Ook staat mijn verwarming alleen in de woonkamer aan en douche ik niet zo lang en staat het water zacht aan. Mijn tanden poets ik met de kraan dicht en wassen doe ik zo koud mogelijk en alleen met een volle trommel.
Mijn papier scheid ik, ik heb een nee/ja sticker op de bus en groenten/fruit afval gaat zoveel mogelijk naar mijn konijntjes en de opladers haal ik netjes uit het stopcontact.

Klinkt allemaal heel goed en duurzaam en dat is het ook, maar het kan uiteraard veel beter. Ik scheid mijn plastic niet, en ook mijn glas niet. Hiervoor moet ik naar een speciale afvalbak fietsen en dat vind ik eigenlijk teveel moeite. Ik eet niet consequent vegetarisch en ik eet veel voorverpakt voedsel . Ook gooi ik regelmatig eten weg omdat ik teveel koop of "omdat ik er geen zin in had". Ik eet soms bij de mac, pak zeker niet altijd de fiets als het kan, koop veel prullaria en heb grijze stroom. Foei!
Tasjes vergeet ik regelmatig mee te nemen, behalve naar de supermarkt, want daar moet je betalen. Wel neem ik altijd mijn grote Converse tas mee als ik op stap ben, maar als de cassiere mijn net gekochte spulletjes al in een plastic zakje heeft gemikt dan ben ik te timide om te zeggen dat ik dat niet wil.

Ik wil graag mijn GFT afval scheiden, maar ik heb geen idee waar dat heen zou moeten, want ik woon op een flat. Ook zijn er andere dingen die ik wil leren deze week, voornamelijk:
-wat heeft het voor effect op mij en mijn leven als ik bewuster omga met de dingen om mij heen?

Met mijn vriend overlegde ik vandaag over dit hele experiment... Hij vond het erg veel moeite om zelf toe te passen, maar vond het geloof ik wel een mooi idee.
Ik daarentegen zie vooral heel veel voordelen. Minder geld uitgeven, minder zooi in huis, gezonder leven, meer terug naar de basis, bewuster omgaan met wat ik heb etc. Voor mij is dit experiment juist een hulpmiddel om te gaan proberen andere delen van mijn leven te verrijken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten