zondag 27 maart 2011

Telefoongidsterreur

Het is weer zover. Vandaag zat mijn brievenbus tot de nok vol met onzin. En met onzin bedoel ik 6cm aan boekwerk wat ik niet nodig heb en waar ik niet om gevraagd heb. Jawel, de telefoongids is er weer mensen! Dit keer zo gedrukt (in 2 delen) dat hij weliswaar door de brievenbus past en ik niet meer de bank afhoef als er aangebeld wordt voor dat kreng, maar desalniettemin: IK WIL HEM NIET! 
Ten eerste: ik zoek alles wat ik nodig heb een heel stuk sneller op wanneer ik het op google zoek. Scheelt me de volgorde van het alfabet onthouden en het turen naar veel te kleine lettertjes. Bovendien kan ik gelijk zien wat er allemaal gezegd wordt over een bedrijf. O nee, dat is de gouden gids. Ook zo'n onzin ding. 
Terug naar de telefoongids. Er staat een hele mooie online versie op  http://www.detelefoongids.nl/ . Hier kun je exact hetzelfde vinden maar dan sneller.
 Nu snap ik dat er voor een bepaalde doelgroep wel een telefoongids nodig is, zoals voor ouderen die niet behendig zijn in het gebruik van een pc. Of mensen die er simpelweg het geld niet voor hebben. Maar voor het gros van de bevolking is de telefoongids toch zwaar gedateerd en overbodig?
Even wat cijfertjes: 
Ik bedoel: we hebben 7.3 miljoen huishoudens (1-1-2009) en vooral de hoeveelheid eenpersoonhuishoudens neemt toe (2.6 miljoen op diezelfde datum). Met een gemiddelde van 2,2 personen per huishouden. 
 Het drukken van de zeven miljoen gidsen zorgt voor een half procent van alle papierconsumptie in Nederland. Uit een onderzoek van Kassa blijkt dat bijna 60 procent van de Nederlands de gids niet meer in de bus wil hebben.
Ruim 30 procent van de Nederlanders gooit de gids rechtstreeks in de oud-papierbak, zo blijkt uit het online onderzoek van Kassa waaraan 13.000 mensen hebben deelgenomen.
 Dus dat zou betekenen dat van die 7 miljoen gidsen er 2,1 miljoen per direct de papierbak ingaat. Dat is een stapel van 1260km hoog! Wat gedrukt wordt om per direct weer weggegooid te worden. Folders worden nog doorgebladerd, kranten worden hergebruikt. Maar wat moet je in godsnaam met zo'n log ding? Naast het verscheuren ervan als angermanagement therapie dan....
Nog eens 2,1 miljoen van die dingen verdwijnen niet per direct in de papierbak, maar zijn ook ongewenst. Hup, weer 1260km aan papier die voor niets is gemaakt, bedrukt en verspreid. 
Wanneer er dus een kaartje wordt opgestuurd naar alle huishoudens met de vraag of ze de telefoongids nog willen ontvangen en zo ja, of ze even een respons willen sturen, krijgt iedereen die nog wél de gids wil hem gewoon thuis. En de rest van het land kan gewoon de informatie opzoeken op het internet. 
Dit zou zo belachelijk veel geld, grondstoffen en mankracht kosten dat ik me afvraag waarom het niet VEEL eerder is gedaan. Een woordvoerder van de Telefoongids zei in de uitzending van Kassa dat via een bonnetje in de gids of via internet de gids is af te bestellen zodat hij niet meer bezorgd wordt.
Ten eerste, bij mij verdwijnt dat kreng al per direct in de papierbak, dus ik ga niet zitten zoeken naar een bonnetje. Ten tweede, hoe werkt dat in godsnaam? Op mijn telefoongids zit geen adressering. Dus hoe weet de bezorger dan dat juist ík er geen wil? Precies. Dat weten ze niet. 
Zelfs nee/nee stickers werken hier niet tegen en nee/ja stickers al helemaal niet. 
Dus. Mensen! Hier moet iets aan veranderen! Alles is gedigitaliseerd. Waarom dan zo'n verouderd systeem niet?
Zo. En nu mn bakje koffie opdrinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten